Thursday 22 July 2010

bumi ku.. part 1


71 % permukaan bumi diselimuti oleh air! lautan pasifik mencakupi sepertiga dari kebiruan dunia.. ada 5 edisi akan diudarakan tentang 10 lautan (oceans) & laut (seas) terbesar dunia kita..


bearing sea - lokasinya diantara alaska & siberia dengan keluasan 873,000 sq miles (2,261,060 sq km). zon ini sungguh mengerikan & kondisi cuacanya susah diramalkan. lautan ke sepuluh terbesar di dunia!

program tv, the discovery channel 'deadliest catch' mempaparkan satu peristiwa penuh bahaya lagi mencabar bagi 5 bot the alaskan crabbing di peraiaran bearing

tak kenal ampun, badai berpasukan, gelombang sejuk sentiasa menganas & bidang ais menjadi ancaman besar bagi laluan bot!

yang peliknya terdapat 400 spesis ikan yang menajubkan.. tagap tagap lauknya liau hehehe


mediterranean sea - laut antara-benua terletak antara eropah di utara, afrika di selatan & asia di timur. lautan ke sembilan terbesar di dunia!

wilayah nya seluas 2.5 juta km & lautan yang tersibuk didunia pelayaran serta kawasan utama bagi pencamaran laut! kajian terkini (global warming report), lautan ini semakin memanas & kemasinannya sungguh membimbangkan

sotong..


caribbean sea - laut tropika keluasan 971,000 sq miles (2,514,878 sq km). lautan ke lapan terbesar di dunia!

hasil alami dari caribbean petroleum, iron ore, bauxite, gula, pisang & kopi

bauxite

ekologi nya sungguh hebat, 9% terumbu karang (coral reefs) dunia terdapat di laut caribbean yang meliputi 50,000 sq km

pisang pisang..

sportfishing... syok usulnya disana atu boy

credits: ouramazingplanet/ wikipedia/ numerous data

No comments:

Post a Comment