Friday 27 November 2009

10 zulhijjah 1430 - aidil adha


Sabda Rasulullah saw:”Sesungguhnya Allah SWT telah menyerahkan agama itu pada diri seseorang, maka tidak baik agama itu melainkan dengan ketinggian dan keelokkan akhlak. Adakah kamu mengelokkan agama kamu dengan kedua-dua sifat mulia ini? ” (Hadith riwayat at-Tarbani)

Dari Miqdam r.a, dari Rasulullah saw bersabda:”Tidak ada makanan yang dimakan oleh seseorang sekali-kali tidak, yang lebih baik daripada memakan makanan hasil dari usaha tangannya sendiri. Sesungguhnya nabi Allah daud a.s makan dari hasil usaha tangan baginda sendiri.” (HR al Bukhari)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah saw membaca ayat ini: Yang bermaksud - Pada hari itu bumi menceritakan beritanya. Kemudian baginda bertanya: Adakah kamu tahu apakah yang akan diberitahu oleh bumi itu nanti? Para sahabat menjawab: Allah swt dan Rasul Nya yang lebih mengetahui.
Baginda saw
bersabda: "Sesungguhnya berita yang akan disampaikan oleh bumi ialah bumi menjadi saksi terhadap semua perbuatan manusia, sama ada lelaki ataupun perempuan terhadap apa yang mereka lakukan di atasnya. Bumi akan berkata: Dia telah melakukan itu dan ini pada hari itu dan ini. Itulah berita yang akan diberitahu oleh bumi." (HR Imam Tirmizi)

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: “Tidak lurus (istiqomah) iman seseorang hamba itu sehingga hatinya lurus dan hatinya tidak akan lurus sehingga lurus lidahnya.” (HR Ahmad)

Dari Abu Syaibah r.a dari Nabi Muhammad saw sabdanya:”Setiap perbuatan baik (makruf) adalah sedekah.” (HR Muslim)

Dari Umar bin Rabi’ah r.a katanya, Rasulullah saw bersabda:”Apabila kamu melihat jenazah, berdirilah sehingga ia meninggalkan kamu.” (HR al Bukhari)

Rasulullah saw bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman:” Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain. ” (HR at-Tirmidzi)

ALLAHUMMA SOLLI ALA MUHAMMAD WA ALLI MUHAMMAD

No comments:

Post a Comment