Saturday 9 May 2009

Test Power I - CF Boat

Operasi Test Power – CF Boat: 0900 hrs -1400 hrs: May 6, 2009. Para anggota expidisi Hafi CroxFiber & Abang CroxFiber di bantu oleh du1 (boat captain) & Redd (FS Krew, certified scuba-diver) dan kami akur Azim CroxFiber & Kubak FS Krew tidak turut besama di sebabkan komitment harian .

Dari Pengkalan Si Babu terus menuju ke Cermin stesen minyak dan dari sini lah Test Power beraksi! Kelajuan (speed) 50+ knots ke Sungai Raya memakan masa 20 minit. Melayani umpan dan berkongsikan pengalaman pancing, route, boating, GPS & kondisi laut bersama E-one dapat menambahkan ilmu kejoranan kami. E-one di kenali sebagai Raja Ungah - dua minggu lepas 17 ekor Ungah menjerit naik ke Ripley rod (custome-made) & Jig Master Rod / Shimano Spools beliau. Kumis di seri wajahnya menyakinkan keberanian beliau di lautan…

Sungai Raya ke Pelompong hanya memakan masa 25 minit dan ombak mulai bernafaskan keputihannya. Alunannya membuat jiwa santai dengan cipatan Rabbulalamin Allah AzzaWajalla. Sajian yang dibakalkan mengetuk perut yang sudah berkeruncung kelaparan. Enak juga nasi lemak pusu & tahai pilihan Redd.

Redd adalah ahli scuba-diver yang bertauliah dan pengalamannya tentang coral & reefs diperairan Brunei Darussalam membuat kami “bangang bin terkejut “. Tanpa disangka khazanah dalam laut NBD masih virgin dan perlu diterokai. Moga sampah sarap tidak akan menjengkiti coral & reefs negara, demi kebersihan alami yang tercinta. Beliau berkongsikan tempat khazanah tapi kami belum begitu faham akan kedewasaan coral & reefs, insyaAllah jika ada waktu gambar gambar dan artikel kahzanah dalam perairan NBD akan kami cuba udarakan di terbitan lain.

Hanya 15 minit kami ke Pilong Rock Island (boat santai juga di Pilong B). Pilong Rock Island dengan kejernihan alami sunggoh menajubkan. Kerapu merah pembuka salam kami dan seterusnya Kerapu, Anduping & Kurisi.

Kepuasan & Keselasaan CF Boat menyenang hati delegasi Test Power! Kepintaran/kecekapan, kesimbangannya sungguh membanggakan! Power bro! Assyukurillah…

Tertawanya keputihan ombak melayangkan CF-Boat dan AbangCF merunung ke langit dan membisu seketika. HafiCF sudah lumrah dengan senario lautan tanpa keberkesanan pecahan ombak. Masa sudah tiba untuk Test Power pulang ke Pengkalan Si babu.

Dari zone Pilong Rock Island ke Pengkalan Si babau hanya memakan masa 30 minit! InsyaAllah, Test Power II akan menjerit nanti… Wassalam

Nota: Pengkalan Si Babau – Cermin stesen minyak – Sungai Raya – Pelompong 2 ‘ N05°04.3590' E115°08.6780' – Pilong Rock Island ‘N05°04.7300' E115°03.1790’– Pilong B ‘N05°04.4600' E115°01.3390’ – Pengkalan Si Babau








2 comments:

  1. Tahniah CroxFiber! To my knowledge CroxFiber do fising with good system / plan i.e. on shore then river zone & now off to sea! what is your next move?

    ReplyDelete
  2. Thanks Anon.. maybe fishing oversea n participate international tournament.. Insyallah. BTW dont forget to practice catch n release.

    ReplyDelete