Monday 25 May 2009

Tugu


DELEGATION: Azim CroxFiber, Zimin Pudak, Hafiz CroxFibe & Abang CroxFiber

ROUTE: Pengkalan Si Babau – Serasa – Pancang Merah – Tugu 9 – Sungai Ayam Ayam – Sungai Selirong – Pulau Kitang – Sungai Bangau – Tugu 7 – Kampong Sungai Bunga – Pudak – Pulau Cermin – Pulau Keingaran – Pengkalan Si Babau

CATCH: Lingkuh (Barracuda), Umpak & Tuka-Tuka BAIT: Aur-Aur & Udang 8


Cuaca sungguh membersangkan! Delegasi 0625 hrs, Mei 24, 2009 azimCF, zimin pudak, hafizCF & abgCF. Xpdc meluru terus ke Serasa untuk membeli bekalan perut kosong.

Enjin kami menjerit! Oooo.. rupanya ada sampah plastik yang ingin bersama kami hinggap di kipas CF Boat & terpasaklah delegasi berlabuh di Pancang Merah (depan Markas Tentera Laut Diraja Brunei). Aroma laut enak untuk di hidu, kita berharap sampah tidak akan merosakan suasana alami.

Edisi ini akan mengudarakan kisah TUGU & foto dipaparkan di cflounge.blogspot.com (muatan-kata dalam bahasa Inggeris untuk tetapan Netizen antarabangsa demi mempromosi kan Negara Brunei Darussalam, insAllah)

Tugu adalah satu kaedah menagkap ikan di tengah lautan. Pancang nya di bina sewaktu air surut, jaring / jala di ikat setinggi yang dimahui & tiba masa untuk ‘menugu’ jaring akan di hanyutkan / turun ke dasar lautan. Rehat lah sang jala untuk beberapa jam. Nahhhh… di sinilah apa jua jenis ikan dan udang akan terperangkap.

Menurunkan dan menaikan jaring bukannya mudah jika tidak ada pengalaman, faham akan makna pasang surut & memerulkan kesihatan physical dan mental sesaorang nelayan. Nelayan.. kamu lah kami hormati demi Keberanian kamu, Kesanggupan kamu – hujan panas, Kepastian sesuap nasi untuk famili mu & Kamu mengagihkan Rezeki RABBUL IZZATI kepada kami di daratan!

TERIMA KASIH wahai sang nelayan…





2 comments:

  1. Assalamualaikum.. good & exciting trip of yours! keep it up! we are proud to be Bruneians!

    ReplyDelete
  2. Thanks anon.. Yes I'm proud to be Bruneian!

    Most of our kids dont know what is Tugu. Yes they have read somewhere in school textbook, but not the actual concept or technique of catching prawn or fish by using tugu. It's quite popular especially in this region. Thinking of that, insyallah if time permit, we will try to post other fishing technique such as Balat, ancau & etc..

    ReplyDelete